Nog altijd komen bij de eerste
zonnestralen van het jaar, allen die niet hoeven te werken voor de kost, naar
de Seine toe. Zelf word Ik altijd heel gelukkig van het, in de eerste lentezon,
lopen langs de Seinekades onder aan de Quai de la Tournelle en de Quai de Montebello.
In Parijs verglijdt de tijd zoals het water van de Seine voortkabbelt tussen de
met geschiedenis en emoties beladen oevers. Ik stop even onder de Pont de
l'Archevêché (de Aartsbisdomsbrug) De brug verbindt het 4e arrondissement, bij
het Île de la Cité, met het 5e arrondissement. Als je maar lang genoeg wacht hoor
je links en rechts het plonzen van sleutels die vanaf de brug in de Seine
gegooid worden. Verliefde stelletjes bezegelen zo hun 'eeuwige' liefde voor
elkaar. Heerlijk... het wordt weer lente.
'Ho Voglia De Te' (Ik
wil jou) - Photo courtesy of Roland van den Broek
Als ik naar boven kijk, naar de brug
gebouwd in 1828, lijkt die bijna te bezwijken onder de inmiddels duizenden
hangsloten, vastgeketend aan de hekken. Bij het hangslot hoort een prachtig
liefdesverhaal. In Frederico Moccia’s boek 'Ho Voglia De Te' (Ik wil jou), 1,1
miljoen verkochte exemplaren, wordt beschreven hoe de hoofdpersonages – volgens
een oud gebruik – elkaar eeuwige liefde zweren
door aan de Milvio burg in Rome een hangslot vast te maken en de
sleutels in de Tiber te werpen. Zo zouden zij zijn gezegend met de eeuwige
liefde. En dat, wilden sindsdien wel meer stellen. Sinds het eerste hangslot in
Rome in 2007 – de desbetreffende brug heeft het inmiddels bijna begeven – is
deze romantische rage over de hele wereld getrokken. Ook in Verona, Budapest, Keulen,
Venetië, en Sevilla hangen bruggen vol met grote en kleine sloten.
Pont de l'Archevêché
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat
's werelds grootste koffermaker Louis Vuitton een juwelenlijn heeft gemaakt geïnspireerd door de duizenden
hangsloten aan de Pont de l'Archevêché en de Pont des Arts in Parijs. Deze
15-delige sieradenlijn van Louis Vuitton
Joaillerie, heeft de mooie naam van Lock-it
meegekregen. Kettingen, ringen en armbanden, versierd met… een hangslot. Tja,,
dat lijkt op het eerste gezicht wellicht een stuk minder romantisch dan een
mooi hartje, wat verliefde duiven of een kleine cupido hanger. Maar niets is
minder waar. De hangslotjes met Louis Vuitton’s logo er op zijn al wel langer
bekend door de verschillende tassen en koffers waar er eentje aanhangt. Maar in
de 'Lock-it Collection' wordt dit slotje samengevoegd met wit, rosé of
geelgouden kettingen, ringen en armbanden. Sommige zelfs volledig omhuld met
diamanten. De collectie zal vanaf het voorjaar van 2013 te koop zijn in alle
Louis Vuitton winkels.
Geschiedenis:
In 1837 begon Louis Vuitton als leerling bij
een een ambachtelijke bagage- en koffermaker voor de Franse elite. In 1852 kreeg
hij bekendheid door de koffers die hij maakte voor Keizerin Eugénie de Montijo,
de vrouw van Napoleon III en verwierf zo de middelen om in 1854 zijn eigen boutique
te openen aan de rue Neuve-des-Capucines 4, in de buurt van Place Vendôme. De
industriële revolutie aan het einde van de 19e eeuw en de uitvinding van de
stoommachine zorgden er voor dat mensen meer gingen reizen. Dit versterkte de
ontwikkeling van de bagagelijn van Louis Vuitton. Koffers van leer en
waterdicht doek die gestapeld konden worden, speciaal ontworpen om het reizen
zo aangenaam mogelijk te maken.
Toen Louis Vuitton in
1892 overleed, volgde zijn zoon Georges hem op als hoofd van het bedrijf. In
1900, ontstond het idee om alle koffers te voorzien van een monogram bestaande
uit de initialen L & V gestyled met bloemen en sterren. Tot op de dag van
vandaag is dit het logo van het bedrijf. Aan de vooravond van de eerste Wereldoorlog
opende Georges Vuitton de grootste winkel in reisbenodigdheden ter wereld aan
de Champs Élysées in Parijs. Een van de afstammelingen van de stichter, Odilye
Vuitton, en haar echtgenoot Henri Racamier, zorgden in 1977 voor multinationale
expansie van het merk. De jaren tachtig werden gekenmerkt door de oprichting van
LVHM; een partnership tussen Louis Vuitton, Moët en Hennessy, 's werelds eerste
luxe goederen groep. Aan het eind van de jaren negentig werd het label
uitgebreid met kleding. Sindsdien heeft Louis Vuitton confectiekleding,
schoeisel, luxe accessoires en een juwelenlijn.
Dit alles is te danken aan de
creatieve geest van Marc Jacobs, creatief directeur van Louis Vuitton sinds
1997. Hij is gezichtsbepalend voor de avant-gardistische visie en de
hedendaagse stijl van een van de grootste bedrijven in fashion van de 21e eeuw.
Niets mooier dan deze blog te eindigen met zijn visie:
What is a
journey?
A journey is
not a trip
It's not a
vacation
It's a process,
a discovery
It's a process
of self- discovery
A journey
brings us face to face with ourselves
A journey
shows us not only the world
but how we fit
in it
Does the
person create the journey
or does the
journey create the person?
The journey is
life itself
Where will
life take you?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten