Gustave Eiffel is op 15 december 1832 in Dijon
geboren en studeerde in Parijs aan de École centrale des Arts et Manufactures,
met als hoofdvak scheikunde, waarin hij op 23 jarige leeftijd afstudeert. Door
zijn werk bij onder andere de Compagnie des Chemins de Fer de l'Ouest en de
Compagnie Belge de Matériels de Chemin de Fer, doet hij ervaring op in het
bouwen van bruggen, stations en metalen skeletbouw. Eiffel blijkt niet alleen
een briljant ingenieur te zijn, maar ook iemand met een uitgesproken gevoel
voor commercie. In 1884 wordt er al gewerkt aan plannen voor een groots
monument voor de wereldtentoonstelling van 1889, dat het eeuwfeest van de
Franse revolutie van 1789 moet markeren. Eiffel was in die tijd eigenaar van
Eiffel en Cie, en was een van de weinige die het principe van het bouwen van
stalen constructies onder de knie had. Het waren de twee hoofdingenieurs van
Eiffel en Cie; Maurice Kœchlin en Emile Nouguier, die met een stoutmoedig plan kwamen
voor de bouw van een metalen toren van 300 meter, gelijk aan het symbolische
getal van duizend voet.
Al 123 jaar staat Parijs in de schaduw van "La
Tour de trois cents Mètres"
Op
18 september 1184 kwam het patent nr. 164364 op naam te staan van Eiffel, Kœchlin
en Nouguier, bij het Institut National de Propriété Industrielle. De inmiddels beroemdste
ingenieur ter wereld bleek ook een vooruitziend zakenman te zijn. In ruil voor
een procent van de totale bouwkosten kocht Eiffel het exclusieve eigendomsrecht
van het patent van zijn twee hoofdingenieurs. In januari 1887 tekende Eiffel
een overeenkomst met de Franse overheid, waardoor hij een vergunning kreeg om gedurende
twintig jaar de toren onder eigen naam te exploiteren, plus een subsidie van
1,5 miljoen Franse Franc. De overige gelden voor de 7,8 miljoen Franse franc,
die benodigd waren voor de bouw van de toren, betaalde hij voor de helft uit
eigen vermogen en de andere helft werd geleend bij drie banken.
In januari 1887 tekende Eiffel een overeenkomst met de Franse overheid
Enkele
dagen later, op 26 januari 1887, ging de eerste schop de grond in. Het duurde
slechts zes maanden om de funderingen te bouwen en 21 maanden, om de
geprefabriceerde metalen delen op zijn plaats te brengen. De fabriek van Eiffel,
in Levallois Perret, fabriceerde onder leiding van 40 ingenieurs en tekenaars, de
18.038 metalen onderdelen waaruit de toren bestond. Het metaal werd geleverd
door de ijzerfabriek van Dupont et Fould uit Pompey in de provincie Meurthe et
Moselle. Alle metalen onderdelen werden op de tiende millimeter nauwkeurig voorgeponst
met klinknagelgaten, zodat ze op locatie aan elkaar konden worden bevestigd met
klinknagels, eveneens uit eigen fabriek.
De eerste verdieping
werd bereikt op 7 december 1887, de tweede op 15 augustus 1888 en de toren werd
voltooid op 31 maart 1889
2,5
Miljoen klinknagels waren nodig voor de bouw van de Eiffeltoren. Alleen al voor het monteren van de klinknagels was een
team van vier man nodig. Een om ze roodgloeiend te verhitten, twee om ze bij de
voorgevormde kop in de gaten te plaatsen en te houden en de vierde om de
klinknagel aan de achterzijde plat te slaan. Als de verhitte klinknagels afkoelden
krompen ze en trokken zo de onderdelen strak tegen elkaar. De eerste verdieping
werd bereikt op 7 december 1887, de tweede op 15 augustus 1888 en de toren werd
voltooid op 31 maart 1889. Tijdens de wereldtentoonstelling van 1889 werd de
toren bezocht door 2 miljoen mensen en de kosten van de bouw werden al tijdens
de tentoonstelling zelf terugverdiend. Eiffel, toen 57 jaar was op slag multi-miljonair.
Om te voorkomen dat de Eiffeltoren zou worden afgebroken in 1910, wanneer zijn huurovereenkomst
afliep, begon Eiffel met allerlei natuurkundige experimenten. De toren
fungeerde al als meteorologisch waarnemingsstation en werd 10 jaar later
gebruikt voor militaire toepassingen op het gebied van draadloze telegrafie.
Met de installatie van een permanent radiostation in 1906 werd het voortbestaan
van de toren bezegeld. Op 1 januari 1910 werd de huurovereenkomst met Eiffel
verlengd met 66 jaar. ( Bron: La Tour de trois cents Mètres par Gustave
Eiffel, 1900)
De Eiffeltoren gezien vanaf de Avenue Wilson
Ook
na zijn dood op 27 december 1923 blijft de Eiffeltoren een absolute 'money
maker'. Niet alleen vanwege de bijna 7 miljoen bezoekers per jaar. Ruim een op de vier toeristen brengt een bezoek
aan de Eiffeltoren en Parijs trekt jaarlijks zo'n 27 miljoen toeristen (Bron:
Mairie de Paris) Een andere bron van inkomsten komt uit een heel andere onverwachte
hoek. Namelijk het schroot, dat vrijkomt bij de noodzakelijke restauraties van
de 123 jaar roestige oude 'ijzeren dame'. Dit ondanks het feit dat de toren
elke zeven jaar wordt geschilderd.
De beroemde spiraalvormige
trap ontmanteld, die liep van de tweede naar de derde etage waar Eiffel's privéappartement
was gevestigd (Photo: Courtesy of Wikimedia)
Zo
werd in 1983 de beroemde spiraalvormige trap ontmanteld, die liep van de tweede
naar de derde etage waar Eiffel's privéappartement was gevestigd. De trap werd voor
het eerst beklommen door Gustave Eiffel, op 31 maart 1889, de dag van de
inauguratie van de toren, voor het hijsen van de Franse vlag op 300 meter
hoogte. De trap werd onderverdeeld in 24 stukken en werden op veilingen
verkocht voor prijzen tussen de € 80.000 en € 552 750. Delen van de trap zijn
aangekocht door de Parijse voorstad Nogent sur Marne, Musee d'Orsay en Musée de
la Villette te Parijs en het Museum van de geschiedenis van de spoorwegen in
Janville-Nancy. Maar ook het Nederlandse ICT bedrijf Eiffel heeft sinds 2007 een deel van de beroemde trap in zijn
bezit. "Deze trap staat symbool voor het feit dat wij ons bedrijf naar nog
grotere hoogtes willen brengen", aldus de directeur Erik Kurvers.
"Hommage
à Eiffel"; een 18 meter hoog
kunstwerk geheel vervaardigd van ijzeren balken afkomstig van de Eiffeltoren Photo: Courtesy Wikimedia)
In
1984 opende het Fondation Cartier,
toen nog gevestigd in Jouy-en-Josas in het park van Château du Montcel, haar
deuren met een tentoonstelling Les Fers de César. Pronkstuk van de Franse
kunstenaar César Baldaccini is een
18 meter hoog kunstwerk geheel vervaardigd van ijzeren balken afkomstig van de
Eiffeltoren. De ijzeren balken dienden als ondersteuning voor de oude
verlichting uit 1958, die in 1984 en 1985 is vervangen door lampen van Philips
en Mazda. Het immense kunstwerk met een gewicht van 500 ton, kreeg, hoe kan het
ook anders, de toepasselijke naam
"Hommage à Eiffel".
De originele klinknagel verkrijgbaar bij Albro France
En
nu kunt u ook een origineel stukje van de Eiffeltoren in uw bezit krijgen. De
klinknagels van de Eiffeltoren worden regelmatig geïnspecteerd en vervangen. Het
oude type klinknagel gefabriceerd door de fabriek van Eiffel in Levallois
Perret wordt niet langer meer gebruikt. Inmiddels worden ze vervangen door een
schroef en een moer. Het Franse bedrijf Albro heeft beslag kunnen leggen op een
aantal originele ongebruikte klinknagels die bestemd waren voor reparaties aan
de Eiffeltoren. Voor slechts 43 euro exclusief verzendkosten komt u in het
bezit van een uniek stukje historie.
Mijn eigen pronkstuk als herinnering aan mijn honderdste blog
U
vraagt zich natuurlijk af heb je zelf dan al zo'n klinknagel? Het antwoord is
ja. Trots prijkt de klinknagel, genummerd, gesigneerd door Albro, ingegoten in perspex en voorzien van een persoonlijke
inscriptie, op een fraaie aluminium standaard op mijn bureau. Een persoonlijke herinnering,
die ik mij zelf cadeau heb gedaan, na het schrijven van mijn honderdste blog. Dit
unieke en exclusieve object is ook te koop in de winkel op de tweede etage van
de Eiffeltoren. Maar er is ook de mogelijkheid om, net zo als ik dat heb
gedaan, de Rivet (het Franse woord voor klinknagel), direct te bestellen bij Albro France. Klik hier voor de website.
Volgende
week zondag 15 juli, verschijnt mijn honderdvijftigste blog over Parijs. Ik ben
benieuwd wat ik mijzelf weer cadeau ga doen.
Hallo Ferry,
BeantwoordenVerwijderenIk sta iedere week weer perplex van de mooie foto reportages in je blog. Je weet telkens weer de juiste snaar te raken om iemand in vervoering te brengen. Ook tijdens ons laatste bezoek aan Parijs hebben we jouw tips op gastronomisch gebied opgevolgd. Dat gaan we zeker ook tijdens een volgend bezoek doen, want je hebt het weer leuk geregeld voor je volgers.
Wij vertrekken komende week op vakantie richting Toscane, en je weet mijn blog wel te vinden. We hebben weer een leuk aantal bijzondere hotels kunnen vinden.
Fijne vakantie