Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zondag 15 mei 2011

PARIS MON AMOUR

Het prachtige boek van Jean-Claude Gautrand "Paris Mon Amour" inspireerde mij om deze stad uitsluitend in zwart wit vast te leggen. Een boek uitgegeven in 1966 door de uitgeverij Taschen, vol met prachtige zwart-wit foto's, gemaakt door topfotografen uit vervlogen tijden waaronder Brassaï, Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Helmut Newton, Sabine Weiss en vele anderen. Helmut Newton was zelfs dè fotograaf die in het tijdperk van de kleurenfotografie bleef vasthouden aan het fotograferen in zwart-wit. Zwart-wit brengt je terug naar de essentie van fotografie. De Franse top-fotografe Dominique Issermann bekend van haar fotografie voor het cosmeticamerk Channel maakt nu nog steeds veel gebruik van zwart-witfotografie als kunstvorm. Verschillende lezers van mijn weblog vroegen aan mij hoe ik mijn foto's omzet van kleur naar zwart-wit; de geheimen van mijn digitale doka. Allereerst heb ik een Master Class zwart-wit omzettingen gevolgd bij Ben van Os, docent aan het Advance Centrum voor Fotografie te Veldhoven. Bij hem leer je wat er komt kijken bij de zwart-wit workflow en met welke software je het beste kunt werken. Zelf maak ik gebruik van Photoshop CS-5 met als filter de plug-in Silver Efex Pro van Nik Software. Je kunt met deze software aanpassingen maken op alle niveaus waaronder "brightness, contrast, structure en tooncurves aanpassen. Werken met kleurenfilters en zelfs de korrel bepalen van oude zwart-wit filmtypes waaronder de alom bekende Kodak Tri-X 400 TX Pro of de Ilford Pan F plus 50, etc. Let wel er komt heel wat bij kijken maar de resultaten zijn er ook naar. 

Voor meer informatie www.niksoftware.com/silverefexpro en www.advance-cvf.nl Boeken: Handleiding digitale zwart-witfotografie van John Clements (ISBN 9038916892) een uitgave van uitgeverij Elmar en het boek van Michael Freeman digitale fotografie zwart-wit (ISBN 9789089980069) een uitgave van Librero. 

Foto: Brasserie Lipp, boulevard Saint Germain 151.





1 opmerking:

  1. Ferry, bedankt! Hele nuttige info, waar ik me zeker ook eens in ga verdiepen. En weer met een prachtige foto er bij.
    Groet, Henk

    BeantwoordenVerwijderen